Sobota, 8 února, 2025
bydlení

Montessori přístup v oblékání dětí

- Komerční sdělení -aktuality

Tvůrkyní tohoto respektujícího a krásného přístupu k dětským schopnostem a individualitě byla italská pedagožka Marie Montessori, po níž se také celý výchovný koncept jmenuje. Jeho cílem je dát dítěti už od ranného vývoje dostatek prostoru na budování vlastních dovedností a plně ho podporovat ve všech jeho snahách. My se dnes podíváme na tuto myšlenku v souvislosti s oblékáním.

Při navrhování oblečení pro děti by snad už samotní návrháři a tvůrci měli myslet na to, že dané kousky se budou snažit oblékat malé děti, jejichž motorika, a to zejména ta jemná, je často na úplném začátku vývoje. Nicméně hlavně na samotných rodičích je pak rozhodnutí, kolik času a trpělivosti svým dětem dokáží věnovat. Právě trpělivost je pravděpodobně nejzákladnějším stavebním kamenem pro Montessori přístup k dětem.

Nespěcháme a nepomáháme

V případě oblékání bude vašim úkolem prostě jen tak stát, podporovat dítě svým pohledem, trpělivým přístup a občas slovním doporučením. První batolecí pokusy budou nekonečné, bez úspěchu a možná ještě se záchvate negativních emocí. Rodiče musí všechny tyto situace přestát a chápat, že jednou se to zlomí a trpělivost se jim mnohonásobně vrátí, když si jejich dvouleté batole samo zvládne obléct čepici, bundu i nákrčník.

Uzpůsobíme skladovací prostory

Dalším naprostým základem Montessori přístupu je myšlenka, že má dítě samo přístup k potřebným pomůckám. V tomto případě je potřeba zpřehlednit oblečení pro děti. Důležitá je snadná přístupnost odpovídající výšce dítěte, přehlednost a dlouhodobý systematický přístup. Osvědčuje se skládání oblečení do šuplíků nebo věšáky na bundy ve výšce dítěte.

Volíme vhodné oblečení

– Vyhněte se všem věcem s knoflíky a jiným zákeřným zapínáním.

– Nakupujte oblečení o číslo větší, bude se snadněji oblékat.

– Boty volte z počátku jen na suchý zip či nazouvací.

– Vyhněte se složitým overalům a dalším překombinovaným kouskům.

– I ponožky mohou být spíše větší a hlavně volnější.

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek